- 991 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Çıngıraklı Yılanların Avlanma Tekniği
Soğukkanlı bir canlı olan çıngıraklı yılanlar, çıkardıkları ses ve görüntüleri ile oldukça ürkütücüdürler.
Çıngıraklı yılanlar çok enteresan bir avlanma tekniğine sahiptirler. Başlarının ön kısmındaki yüz çukurunda bulunan ısı algılayıcılar, çevresinde dolaşan avının vücut sıcaklığının sebep olduğu infrared ışınını saptar. Yılanlar, ortam sıcaklığındaki 1/300’lük bir derece artışını dahi tespit edebilecek kadar hassas ısı algılayıcılara sahiptirler.
Yılan, avını algılamak için yalnızca ısı algılayıcılarını kullanmaz. Koku alma organı olan çatal dili ile sürekli çevresini bir dedektör gibi tarar. Sahip olduğu bu iki özellik sayesinde, yarım metre uzağında hiç kıpırdamadan duran bir canlıyı dahi fark edebilir.
Avının yerini hatasız tespit eden yılan, yavaşça avına yaklaşır, boynunu bir yay gibi gerer ve 180 derece açılabilen çenesi ile avını hızla yakalar. Bütün bu süreç, yarım saniyede bir otomobilin sıfırdan 90 km/saat’e ulaşmasına eşdeğer bir hızda olup biter.
Yılan avını etkisiz hale getirmek için, 4 cm uzunluğundaki zehir enjekte eden dişlerini kullanır. Bu dişlerin içi oyuktur ve zehir bezlerine bağlıdır. Zehir bezi kasları, yılan avını ısırdığı anda büzülür ve zehiri önce diş kanalına, oradan da avının cilt altına basınçla püskürtür. Yılan zehiri oldukça etkilidir. Isırdığı canlının ya merkezi sinir sisteminde felce neden olur ya da kanın pıhtılaşmasını sağlayarak ölümüne neden olur. Bazı yılan türlerinin 0.28 gramlık zehiri, 125.000 farenin ölmesini sağlayacak kadar güçlüdür. Zehirin güçlü ve çabuk etkisi sayesinde ısırdığı anda avını etkisiz hale getirebilen yılan, son derece esnek olan ağzıyla avını rahatlıkla yutar.
Şüphesiz çıngıraklı yılanların bu kadar mükemmel bir sisteme sahip olmaları tesadüfle açıklanamaz. Yılan, tesadüf eseri içi oyuk dişlere sahip olup, bu dişleri zehir bezlerine kendiliğinden bağlayamaz. Isı ve koku algılayabileceği duyular geliştiremez. Avlanma esnasında yarım saniye içinde avını etkisiz hale getirecek refleksi sonradan öğrenemez…
Yeryüzünde yaşamış ilk çıngıraklı yılan da, günümüzde yaşayan çıngıraklı yılanlar da hiç değişmemiş, hep aynı kalmışlardır. Bu da, tüm canlıların olduğu gibi, yılanların da Yüce Allah tarafından yaratıldıklarının bir delilidir. Bu konuda bulunan tüm fosiller bu gerçeği ispat etmektedir.
İbrahim Akın
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.