- 1167 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
AH NEVAL AHH
AHH NEVAL AHH
Bütün bir aileyi eğitmeye gücün yetecek mi diye sormuştum ona . Benden başka biri vardı onu yoran şimdi hatırladım başka bir şehirde olan abisi telefon edip sorduğunda acele etmemesini önce kadına verdiği değer ne onu öğren diye diretmiş . Bu iki sözcükte mi birleşiyor asıl sorun . Hayır sanmıyorum bu kadar basit değil .
O zaman da takılırdım gülerek şimdi de .
“Aşık oldum Neval biz bize söz düşer mi ? “
Allahım bir görseniz nasıl anlatırdı . Nasıl överdi güzelliğini yakışıklılığını temiz görünüşünü saflığını ilk gördüğümde daha güzeldi bir yıl aradan sonra zayıflamış benim yüzümden kaynanamgil bize istediğimiz gibi ev yapacak ama istemiyorum derken . Bir korkunun ilk belirtisini mi duydu acaba .
Onu görmeyeli ne kadar zaman oldu çok değil canım sadece beş yıl kızı dört yaşında “ Beni yazmak istersen çok şey var yazılacak “ dediğimde kendinin geçmişini geleceğini ve şimdiki durumunu öyle rahat anlatmamı yadırgamasına rağmen nasılda bir suskun itirazsız dinledi .
Bundan böyle bütün dünyan kızın değil mi bütün düşlerin ve tasarladığın gelecek hep kızınla . Tüm güzel şeyler belki derken , nasılda gözleri pırıltılı . Ama buda yanlış dediğimde biraz kırgın biraz sorulu .
“Onu özgür bırakacağım merak etme “
Onu özgür bırakacakmış . Kendinin tüm yaşamadığı yılları umutları düşlerini hep bu kızın omuzlarına yükleyip yüreğine işleyen .
Belki güzel bir şey . Belki kendi haklı . Ama hayır haksızlık bu hem kendi hem kızı işin başka çözüm olmalı .
Bu küçücük yere bile bile tıkındı . Sözüm ona şimdi kaynanası ile oturacak . Daha sonra çok iyi bir semte ev yapacaklar . Allahım yarabbim ne düşünce ne düşünce . Bu pahalılıkta . Ev yaptırmadılar ki bütün bir ömür bu tozlu yerde kalmasınlar . Bu tozlu yer deyimi onun bana kalsa basbayağı bir yer . Aslında tıkındığı bu daracık yer değil sorun bu küçücük bir oda bir mutfak yerde gelişen küçücük ayrıntılar .
Benden bağırtıyı yedi . Bu kadar ayrıntıyı başka yerde anlatma diye uyarıldı anlatma sırrını dostuna dostun anlatır dostuna . Bakın ben bile anlatıyorum . Dört beş sayfada anlatılacak ayrıntılar değil sorunun köküne inmeli ta başına .
Bu günkü durumuna mazeret olarak çocukluğunu gösteriyor bak bu bin yıl düşünsem aklıma gelmezdi .
Tam gençlik çağıma girmişken annemin annesini getirdiler bize gözü kördü gecelerde bağırır uyandırırdı .
Sonra ablamın çocukları çocuklar çocuklar bıkardım . Bırakırlardı bize bakmamız için.
Tam kendime gelmişken abim evlendi gelinle anlaşamadık kavgalar kavgalar . İşte bütün bunlar işin bilmediğim yanı . Bana göre Neval yüzünde güller açan zarif güzel bakımlı tatlı dilli bir genç kız imrenilecek hatta sakınılacak .
Ne çok konuşurdu . Yüzünü güneşten yanmasın diye akşamüzeri gelirdi . Konuşurdu . Ne çok düşleri vardı .
Hep bakımlıyı . Bir gün köye gitmiştik birkaç arkadaş of toz of güneş diye diye bizi canımızdan bezdirmişti . Biz salatalık tarlasından taze toplayarak yemek için gitmişken o güneş diye evde kalmıştı . Bak işte gittiği düştüğü yere . Kimse büyük konuşmamalı . Aslında güzel bir yer bile sayılabilir ağaçlık sessizde . Maddi sorunları da yok aşırı zengin olmasalar da örneğin kocası kumara para verebiliyor .
Hala düşünürüm . Aşık olmalı Neval bu adama . Artık aşık değilim derken bile bir başka anlatıyor kocasını . Yok bütün köy aşıkmış ona yakışıklılığına kaşına gözüne . Aynen böyle diyor . Hatta bu kadar güzelleşme ben seni o zayıf solgun halinle istedim bile dermiş yüzüne .
Bakın bu arada bir ayrıntıya değinmek zorundayım . Hiçte öyle iltifatlara boğmuyor yani . Hatta cezalandırıyorum diyor nasıl cezalandırıyorsa artık .
Ahh diyor ahh neler çektim .
Siz bana gelmiyorum diye sitem etmeyin herif seviyor beni herif tapıyor o yüzden beni bir yere bırakmıyor . Aslında ben sabırsızım birden bire izin istiyorum iyi zamanını bulmalıyım .
“ Allah kimseyi kötü kocaya düşürmesin ve kötü karıya “
Bir izin almaya herifin keyfini bekleyecek yok çocuk hastalanırmış yok kendilerine araba çarparmış hep mazeret seviyor desek ve kıskanıyor . Ama kıskançlığın bir sınırı olmalı .
Asıl ayrıntıya geçemiyorum yeteneksizliğimden olacak . Hiç dayak yedin mi diye sorduğumuzda duraksadı yok dedi hayır sonra mırıldandı hak etmiştim .
Hak etmiş kocasını haklı çıkarmak için mi söyledi bunu onun adına utandı herhalde . Bu kadarda kaba olduğunu bilmemizi istemedi veya bu kadar da kaba birinin yanında kalabildiğini öğrenmemizi istemedi .
Direttim şakayla karışık kim dedi sana aşık ol . Bununla kalsa . Köyde evli bir kadınla ilişkiye girmemiş mi . Gelip anlatırmış resmen aşklarını ilişkilerini ve de sorarmış kıskanıyor musun diye . “ Kıskanmıyorum “ derdim diyor .
Neyini kıskanacağım senin içki içersin , kumar oynarsın elin evli kadınlarıyla ilişki kurarsın kıskanmıyorum inan kıskanmıyorum diyormuş .
Cezalandırma yöntemlerinden biri bu olmalı . Ne kadar aşağılayıcı sözler kim bilir ne çok kızmıştır kocası . Bütün köyün aşık olduğu kocası .
Aman bir görseniz basbayağı bir adam işte uzun boylu mavi gözlü Neval ‘ in dediğine bazen yeşil gibi gelirmiş özleri dedim ya basbayağı adam işte . Neval aşık dedik ya korkmazmış üstelik birde kendi kendinden korkmamayı öğrense . Belki iyi bir adamdır bir ara evden kaçmış şarkıcı olmak için . Bir arayış bir yanlış çevre bu davranışlara yitmiş olabilir belki Neval ‘ in dediği gibi çok seviyor tapıyor . Ama diğer kadın . Belki de bir tür kendini ispatlama üstün gösterme . Bazı erkekler kadının kendinden üstün meziyette olmasına tahammül edemez . Kültür farkı da çok gibi değil . Biraz var tabi . Dedim yaa Neval bambaşka bir kızdı okula giderdi , bir ara musiki derneğine bile gitti yabancı dil kursuna giderdi , kitap okurdu vs. bu ayrıntıları geçelim .
İlla da çevre diyor Neval . Benim kocam melek . Ama çevresi kumarcı , içkici oda ister istemez diyor artık geçti diyor . Kaç kere ayrılacaktım ama kızım oğlan olsa bırakırdım diyor .
Sahipsiz değil oysa yani ailesi istediği an sahip çıkar ona hatta bunu araştırdım .
Neval ayrılmak istersen ailen destekler mi ?
“ Tabi tabi destekler hatta abim bağırdı nasıl olur bir kumarcı bir yalancıyla yaşarsın “ diye .
“ Yalancı mı ? “
“ Yalancı tabi kumar yalancı yapar insanı ama artık oynamıyor . “
Oynamıyor mu acaba veya ne zamana kadar oynamayacak .
Bir işi var kocasının hem de alın terini verdiği bir işi mobilyacı , doğramacı kocaman bir apartmanın doğramsını yapıyormuş şimdi alın teriyle yorularak .
Yanlışlar nerde kavgalar neden Neval ‘ in istediği çok şey değildi aslında bir düzen anlayışlı bir koca bir ev çocuklar o kargaşalı yaşamdan kaçış veya bambaşka bir şeydi aradığı kendine sorsam ne yanıt verir acaba . Bir de seçeneksizlik olabilir . Keşfetme başka bir çevre tanıma içgüdüsü .
Seçeneksizlik dedim sanırım anlamadınız sanırım korku . Evde kalma korkusu . Evet doğru duydunuz bunca güzelliğine üstün meziyetlerine rağmen bu korku . Bu çevrede her genç kızın duyduğu bütün hayatı bu korkuyla kuşatılır bu düşünce ilk işlenir kendine bilmeye başladığında . Şöyle bir erkek arkadaşıyla bir dost gibi bir kardeş gibi konuşamaz bile bırakın el ele gezmeyi o hep doğru gidip doğru gelmelidir kısmeti gelip kendini alana kadar . Birini bulma tanıma şansı yoktur maalesef .
Neval şimdi soruyorum diyor neden nişanlıyken böyle değildin hiç kıskanç gibi görünmezdin.
“ O zaman hakkım yoktu “ diyormuş .
“ O zaman hakkı yokmuş şimdi var “ Bir kadını kapamaya onu mutsuz etmeye hakkı var . Ahh ahh bu beyefendi bir bilse kadının içinde fesatlık varsa nasıldı saman altından su yürütüleceğini . Ama Neval tertemiz bir kadın dedim ya zaten yürümeyeceğine tamamen karar verse veya aşık olmasa bırakır gider .
Birkaç gün önce paranı biriktir bir kat alalım demiş aldığı yanıtı dinleyin :
“ O zaman ne yaptığını bilemem “ Neval diyor ki bu yüzden iki gün ona ceza verdim üçüncü gün sordu neden böyle davrandığımı .”
Neden olayı bu açıdan değerlendiriyoruz hep Neval ‘ e hak vererek .
Neval ‘ in bir itirafı doğru olabilir ben kendime güvendim diyor çok beğendim kendimi .
Neval kendinden başkasının olabileceğine ihtimal vermedi demek sonra verdiğini söylediği cezalar belki de cezaların en büyüğü bir kadının erkeğe bir erkeğin kadına verebileceği en büyük ceza .
Yatak kavgaları . “ Bana yanaşmasına izin vermediğimde çıldırıyor diyor erkek bu kadın gibi değil diye ekliyor . Ahh Neval ahh sende az değilsin yani bütün köyün aşık olduğunu söylediğin bir adama sen gel soğuk davran adam çıldırır tabi . En iyisinden başka ceza yolu bul . Daha mantıklı . Görünüşe göre bulmuşta artık kocasına sevgiyle yaklaşmayı deneyecek sanırım gündüzleri dinlenecekmiş geceleri yorgun olmasın diye . Yinede kızarsa o cezaları tekrar dener eminim buna .
Hep bir evi düşlüyor bir apartman dairesi burada yapın diyorum “ burada mı kalalım yani “ diyor hoşnutsuz hala düş kuruyor belki de gerekli direnmek için avunmak için gerekli .
O kadın gitmiş başka bir şehre sorunlarını az çok çözmüşler dahası Neval verdiğini söylediği cezalardan vazgeçmiş gündüzleri dinlenecek dedik ya . Zaman birçok şeyi yoluna koyar mı acaba . Yaa o genç kızlık düşleri . Seçeneksizlik diye kestirip attık tek o değil aslında . Onun istekleri vardı ben biliyorum yüksek tahsil görmüş kadına değer verebilecek bir bay bir uzak akrabası Neval reddetti onu . Adamın çok zoruna gitmiş Neval isteseydi onun bir dediğini iki etmezdim diye yakınmış . Neval üzülmüştü reddetti .Kendince doğrusu buydu.
Geriye bir tek şey kaldı : Neval anam sen basbayağı aşk arıyordun buldun sonunda oda hanyayı konyayı öğretti sana .
Neval hep çevre diyor bu çevrenin insanları hep içki içer . Kumar oynar hatta kadın sevmekte doğalmış Neval ‘ in kayınbabası sabret kızım ben böyleydim gençliğimde göreceksin düzelir diye moral vermiş .
Neval sabretsin beyefendinin düzelmesini beklesin .
Neval düzelttim diyor bir çok şeyi düzelttim eğittim diyor çevremi bu ailenin büyüğü gibiyim her sorunda bana gelirler kaynanam kayınbabam beni çok sever kayınlarım kardeş gibidir . Eee bu durumda bir eğitemediği kocası kaldı ki .
Kimin kimi eğittiği şüpheli ya . O saatlerce evi silen odaların boyalarını beğenmeyip kendi değiştirmeyi kalkan o Neval ile bu Neval arasında tezat ne öyleyse camlara bakın bir aydır silinmemiş gibi .
Ayrıntılar şu iki oda bir yerde geçen kavgalar . Belki Neval ‘in söylediği gibi her evli ailenin başından geçen bunlar veya geçebilecek olaylar birbirini tanımayan iki insanın birlikteliklerinin sonrası çıkabilen sorunlar kavgalar cezalar acılar . Kimin en çok acı çektiği ezildiği şüpheli .
Neval ‘ in mi ? Kocasının mı ?
Hayır kabul etmiyorum kadın hakları savunucusu da değilim ve de erkek hakları .
İki yabancı insan sevgiyle başlayan birbirlerini tanımaya çalışan aşık olan iki insan neden kavga eder . Güvensizlik bence en büyük sorun anlayışsızlık , eğitimsizlik belki de bir arayış abartılı . Durun bir şiir yazayım şimdi :
Neden geldin buraya
Tanışmıyorduk
Önceden seninle
Yemeğini mi paylaşacaksın
Dileğimi de mi
Ben gülüyorum
Sana da ne oluyor
Ortak mısın mutluluğuma
Ve de göz yaşlarıma
Akşam oldu
Gitmiyor musun
Evin yok mu ? Senin
Aaa şuna bak
Önceden tanımıyordum ki seni
Bu kadarı da fazla
Paylaşman mı gerekir
Yatağımı da
Hava soğuk
Gece sessiz
Korkuyorum
Küsme dur gitme
Ama önce
Bir karara varalım
Kavgalarımız olsun
Ama çözümleyelim
Sevgiyle dürüstlükle
Acılarımız olsun ama
Omuzlayalım birlikte
Umutlarımız olsun ama
Umutsuzluğumuz da
Destekleyelim birbirimizi
Yüreklerimizle
Bir fikrim var
Gel önce tanışalım
Biraz kavga
Biraz dövüş
Birlikte yaşamaya
Alışalım
Ama bu ortaklıkta
Kimse olmaya
Kalmasın birbirinden üst
O zaman barış asla olmaz
Eee bütün bir ömür
Kalalım mı yani küs .
Bütün bir ömür kalalım mı yani küs . Ne yapalım şimdi nasıl bağlayalım sözü Neval Neval dedik bulduk mu yani yanlışı bulduk mu özü .
Köyde başka bir kadınla ilişkiye girmiş . Bu durumda müsaadenizle . Neval daha çok fedakarlık yaptı dememiz doğal . Neval o kadına anlatırken onu kötülemek bir yana adeta savundu . O kadar çok sorunları olmuş o kadar karmaşık yaşantısı var ki derken o kadar samimiydi ki kıskanmadığına az kaldı inanacaktım kadın gitmiş başka bir şehre kocası da yurt dışına yani o iş bitmiş .
Neval ‘ in kıskanmadığına inanmıyorum . Ve kocasının böyle bir ilişkiye giriş nedenini mantıklı olarak değinemiyorum . O kadınla ilişki içindeyken Neval ‘ i yani karısını savunurmuş “ Benim karımın tırnağı edemez hiçbir kadın “ diyebilirmiş .
Hayır çıkamayacağım bu işin içinden Neval çok şey anlatsa da bu daracık yerde geçen ayrıntılara ulaşamayacağım .
Kızın ne güzel cıvıl cıvıl annesine benziyor . Neval ‘in tüm düşleri ona yönelmiş . Yaaa bu kızın düşleri hiç olmayacak mı . İkisinin arasında bocalamasa bari .
Neval artık mutluyum diyor . Neval artık düzeldi diyor . Neval evlilik güzel bir şey hiç olmazsa bundan gerisi yok yaşayacağız işte diyor . Kızım diyor kızım . Yine düş kuruyor . Ama düşlerinin boyutları değişmiş . Bir genç kızın düşleri kadar sonsuz değil ufka kadar uzanmıyor .
Neval artık düzeldik diyor . Belki de düzeldi belki de düzelecek birçok yanlışı sürdürerek te yaşamaları olası .
Yıllar önce sorduğum soruyu azıcık değiştirsem .
“ Bütün bir toplumu erkeği , kadını , ölüyü , diriyi , çocuğu , böcüğü eğitebilecek misin Neval . Eğitemeyeceksen bile bari benim çenemi kesmemi sağla .
Hayat bir kumar mı ? Neval yarın bizde kavga edecek miyiz Neval ? Nasıl tanışacağız nasıl anlaşacağız Neval . Ne dersin artık kazanmasın mı düşlerimiz . Düşlerden vazgeçersek nasıl yaşarız Neval .
“ Bak ne diyorum benim ki pek fazla güzel olmasın . Kapkara bir şey olsun kıvırcık saçlı ilada esmer . Sarışınla evlenmem kavgada etsin bende ederim . “
“ Ama zevk sizin sarışın olsun daha iyi . Ben kavga istemem .
Beyazda olur esmerde yeter ki yakışıklı olsun .
Niye vitrine mi koyucan ?
Ne yani çirkinle evleneyim de şunun kocasına mı bak desinler .
Ya güzelle evleneyim de elimden mi alsınlar .
Bırakın güzel çirkini anlayışlı olsun anlayışlı .
Nereden anlayacağım anlayışlı olduğunu köprüden geçene kadar anlayışsız anlaşılır .
Yok ya sen öyle elin oğlu hin oğlu hin .
Bana kalsa bunlar boş laflar ne kadar tanıdım desen evlendikten sonra sorun çıkabilir .
Aman çıkarsa çıksın hele bir evlenelim de nasılsa üstesinden geliriz .
Üstesinden geliriz .
Geliriz sanırım .
Gelemezsek boşanırız .
Hele bir evlenelim de . “
Neden konuşmalarımıza katılmıyorsun Neval artık bu konuşmalar ilgilendirmiyor mu seni .
Düzeltmeliyiz Neval bütün bir toplumu , erkeği , kadını , ölüyü , diriyi , çocuğu , böcüğü , eğitemeyiz mi Neval .
Ahhh Neval ahh !
Birde sen okusana şiiri .
Ahh Neval ahhh !
JALE KESKİNKILIÇ
ÖNEMSİZ NOT : Zaman mı eğitti Neval mi eğitti bilmem ? O adam düzenli anlayışlı sevecen bir adama dönüştü hatta Neval ’i kardeşinin yanına tek başına üç aylığına yurt dışına bile gönderdi . ( 22 yıl önce yazıldı .)
İPİN UCU KİTABIMDAN . . .
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.