- 903 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
FAİZ PARASINDA HÜLLE
[ kalin
Çeşitli meslek dallarında çalışanlar, yaşamları boyu, anı dağarcıklarını acı, tatlı ve ilginç olaylarla doldurmuşlardır.En azından yaşamışlar, kimi zaman üzülmüşler, kimi zaman gülmüşler, kimi zaman da şaşırmış ya da kızmışlardır.
Yaşadığım bu olay ilginç midir, gülünç müdür? Bunu okuyanların değerlendirmesine bırakıyorum:
Veznenin önünde bas bas bağırıyordu:
- Parama haram kattınız. Faiz bulaştırdınız parama.
Oturduğum yerden şöyle bir doğruldum. Baktım, veznenin önünde öfkeyle soluyan Hacı Nizamettin efendi idi. Bankamızda oldukça önemli miktarda parası bulunuyordu. Para ile imanın kimde olduğu bilinmez derler ya. Bizim 5 kez Hac’ca gitmiş, beş vakit namazına beş vakit daha katan, namazlı, niyazlı dini bütün Hacı Nizamettin efendi de her ikisi de mevcuttu tabii. İmanını, reklam edercesine cömertçe gözler önünde sergilerdi de, iş paraya gelince. İşte onun hiç mi hiç bilinmesini istemezdi. Özetle imanlı görünüm konusunda oldukça cömert, paralı bilinmesi konusunda da bir hayli hasisti.
Ne olduğunu anlayabilmek için veznenin önüne, Hacı Nizamettin Efendinin yanına seğirttim.
- Hayrola hacı efendi. Ne oldu, niçin kızdırdılar seni böyle?
- Nasıl kızmam müdür bey, nasıl kızmam. Seninkiler helal parama haram katmışlar. Faiz katmışlar parama. Söze girmeme izin vermeden de aynı öfkeyle sürdürdü konuşmasını:
- Faiz almak ne demektir bilir misin müdür bey? Zinadan büyük günahtır, faiz almak.
Seninkiler bu büyük günahın vebalini bana yıkmak istiyorlar.
- Arkadaşlarım durumu kısaca özetleyiverdiler bana. Vadesi dolan, diyelim ki bugünki parayla 100.000 YTL.sine doğal olarak yasal ölçüler içinde faiz tahakkuk ettirmişler ve yine diyelim ki bugünki parayla da 9.700 YTL. faiz ilave etmişlerdi.
Konu anlaşılmıştı. Sırtını dostça sıvazladım.
- O nasıl söz Hacı bey. Sen hiç üzülme ben şimdi meseleyi hallederim.
- Nasıl halledersin müdür bey, nasıl halledersin? Tüm helal param mekruh oldu.
- Hallederim dedim ya. Tasalanma sen. Şimdi senin faiz bulaşmış paranı geri alacağım ve sana hiç faiz bulaşmamış, kendi tertemiz paranı vereceğim. Hemen veznedara döndüm:
- Evladım, sen şimdi bu paraları gözümüzün önünden kaldır bakalım. Sonra da ana kasadan yeni bir yüzbinlik balya getir.
Sonra da işlemi yapan hanım memura döndüm:
- Kızım sen de o faiz fişlerini hemen iptal et. Hacı efendiye yeniden faizsiz sadece 100.000 YTL. lik fiş kes.
- Beş kez Hac’ca gitmiş, 5 vakit namazlı niyazlı dini bütün Hacı Nizamettin Efendi bir bana baktı, bir de veznenin önünde kuzu gibi yatan 109.700.- YTL.lik paralara baktı.
_ Hele bi yol dur bakalım müdür bey.
Sonra yeleğine takılı olan altın köstekli cep saatini telaşla cebinden çıkardı. Sakin sakin veznenin önüne koydu. Sonra da veznedara:
- Al evladı, dedi. Şimdi ben bu köstekli saati sana 9.700 yTL. ye sattım. Alıyorsun değil mi evladım?
Veznedar ne yapsın. Şaşkın şaşkın önce bana, bir de Hacı Nizamettin efendiye baktı. Benim olur işaretim üzerine de:
- Aldım gitti, Hacı amca. dedi.
- Güzeeel... diye ekledi Hacı efendi. Elleri tekrar köstekli saatine uzandı:
_ Şimdi de sen bu 9.700 YTL.ye satın aldığın saati bana hibe ediyorsun.
Bu kez şaşırma sırası hepimizdeydi. Veznedar dahil hepimiz olayın nasıl sonuçlanacağını merakla bekliyorduk.Veznedar yine işaretim üzerine:
- Ediyorum Hacı amca, dedi.
Hacı Nizamettin Efendi, veznenin önünde duran köstekli saatini aldı ve eski yerine taktı. Takarken de veznedara:
- Bak helal et ha, demeyi de unutmadı.
- Helal olsun Hacçı amca diye cevap verdi veznedar. Hacı nizamettin efendi önemli bir işi sonuçlandırmanın gururu ile.
- Tamaaamm. Artık bu 9.700 YTL. yi gönül rahatlığı ile alabilirim.
Kendi parası ile birlikte faiz parasını, pardon kendisinin sattığı, bilahere veznedarın helalinden kendisine hibe edilen köstekli saatın parası olan 9.700 YTL.yi de kendisine verilen poşete koyarak huzur içinde bankadan uzaklaştı.
Doğrusu iyi iş görmüştü bizim Hacı efendi. Kafasını çalıştırarak hiç ölmiyecekmiş gibi canın yongası olan malı, yarın ölecekmiş gibi de çok büyük bir günahtan arınmış ve ahiretini kurtarmıştı.
Faiz parası, köstekli saatin parası olup çıkmıştı artık.
YORUMLAR
Muhteşem bir yazı.
Okunması ve algılanması gereken çok önemli mesajlar var yazının içinde nasıl gözden kaçmış bu yazı analamadım.
Kutluyorum kaleminizi ve saygılar yüreğinize. Hiç bir şey yazmaya gerek dğymuyorum çünkü siz söylenmesi gerekeni söylemişsiniz tüm açıklığı ile