- 152 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Kötü Huylardan Kurtulmanın Çareleri 2
2-Pişmanlık duymak ve nefsini hesaba çekmek
Kötü ve çirkin huylardan dolayı kendine isabet eden ızdırap ve acıyı,ruhi sıkıntıyı insan iyi düşünmeli idrak etmeli ve nefsini hesaba çekip, pişmanlık duymalıdır.
Çevresine bir bakmalı ve iradesine hakim güzel insanların ne kadar mutlu olduğunu iş ve ev hayatlarında ne kadar huzurlu olduğunu görmeli ve kendisine böyle olmadığı için kızmalıdır. Bediüzzaman Said Nursi Hazretlerinin “Risale-i Nur” adlı eserlerinde sık sık tekrar ettiği gibi “Kendi nefsini ıslah edemeyenin başkasını ıslah edemez” prensibini kendine mâl edip, öncelikle kendi nefsinden başlamalıdır.Kötü huylardan dolayı çevresinin kendisine ve ailesine acıma hissi duyup,zavallı gözüyle bakılmasından rahatsızlık duymalı ve derhal bu halden kurtulmaya gayret göstermelidir.Ayrıca hastalığının en büyük ilacının kendisi olduğunu hiç bir zaman unutmamalıdır.
3-Çirkin huyun tam zıddı olan davranışları yapmak için gayret sarfetmelidir.
Ruha yerleşmiş olan herhangi bir kötü huyumuz varsa bu huyumuzun zıddına hareket ederek,kurtulabiliriz.Mesela,bir insan çok zengin olmasına rağmen çok pinti ve cimriyse,ölçüyü kaçırmamak şartıyla bu kötü huydan kurtulma kastıyla kısa bir süre için kendini zorlar ve bol miktarda parasını hayırlı yerlere harcar. Zamanla cömertlik kendisinde huy halini aldığında orta noktayı bulur,ısrafı keser ayrıca cimrilikten de kurtulmuş olur. Hatırlanacağı gibi günlük hayatta bunun bazı örneklerini yaşıyoruz.Doktorların hastalarına yaptığı aşı denen olay vücuda az miktarda o hastalığın zehrinin, mikrobunun verilmesidir. Böylece vücut bu mikropla savaşarak yeni gelecek mikroplara hazırlıklı olup vücudun hasta olmasını önlemektedir.
Yalnız yukarıda da belirttiğimiz gibi cimrilikten kurtulayım derken aşırı israfa alışıp bu kez israfı huy haline getirmemeliyiz.
4-Kendini aşan adaklarda bulunup,bozulması zor olan yeminler yapmak
Şayet insan yukarıda tavsiye edilen üç metodu uygulamış fakat,çareye ulaşamamışsa, neticeye ulaşmak gayesiyle kendini daha da zora koşarak,kötü huydan kurtulma gayesiyle yerine getirilmesi çok zor olan Allah’a bir takım şeyler adamalı.Allah’ın yardımını dileyip,bozamayacağı yeminler yapmalıdır.Yani kısa ifade ile kendini zora koşmalıdır.Böylece ruhunu ibadetlerle nurlandırıp kötü huylardan kurtulabilir.
Aklı başında insanlar,ruhi hastalık sayılan bu kötü huylarının cinslerini tesbit edip,bunlardan kurtuluş reçetelerini de kendisine tatbik eder. Ayrıca Allah’tan yardım dileyerek işin ehli olanlara danışıp kurtuluş çareleri arayabilir. Kendine bu yolda şevk vermesi açısından bu hastalıklardan kurtulan insanları ve kurtuluş reçetelerini tespit edebilir.
Bu çerçevede imkansız diye bir şey yoktur.Yeter ki insan istesin.Çünkü Cenab-ı Hak ne türlü dert verirse onun dermanını ve çaresini de vermiştir.Yeter ki,biz samimiyetle isteyip, çalışıp yardımı Allah’tan isteyelim.
Cenab-ı Allah hepimizi çirkin huyları terkeden, güzel huylarla hayatını nurlandıran, kendisine ve çevresine faydalı olan, hem dünyası,hem de ahireti için yatırım yapan,Allah’ın emir ve yasaklarına gerçek manada uyan halis kullarından eylesin.Her türlü sapıklıktan bizleri korusun.Allah hepimizin yardımcısı olsun.Amin.
Ahmet TULGANER
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.