Sus ki Adam Sansınlar
İnsan onurunu zedeleyen ağır bir ifade yazı başlığı olan bu söz. İtham edici, suçlayıcı, yeteri kadar zedeleyici. Bizzat size yöneldığinde, muhatap kalındığında buz kesilir çivi gibi çakılır ne diyeceğinizi şaşırırsınız. Yutkunur durursunuz. Bir karşılık veremezsiniz. Kendinizi savunamazsınız.
..............................................
Sıkça da kullanılır. Özellikle siyasiler birbirine bu sözle saldırır arka arkaya saydırır.
................................................
Anlamı mı?
Ne ifade ettiği ne manaya geldiği mi?
Özlü bir söz mü?
Yoksa insanı çileden çıkaran galiz bir küfür mü?
...................................................
Hani söyleyeni belli olan, genelde olumlu mesaj veren, hayata dair şeyler anlatan, size bir şeyler katan, halka maledeni hep hatırlanan özlü sözlere vecize ya da günumüz diliyle aforizma denilir ya o anlamda değil yazı konusu edilen bu sözcük.
...................................................
Atasözü olarak da görülemez. Hani söyleyeni bilinmeyen; çok eskiden, kadimden beri gelen, belli kültürlerin ürünü olan bir söz de değildir. Deyimse hiç değil.
......................................................
Muhatabınızı bir güzel haşlamış oluyorsunuz sözü sarfetmekle. Doğduğuna doğacağına pişman ediyorsunuz, iyi bir ayar veriyorsunuz. Kendine gelemez hale getiririyorsunuz.
........................................................
Ağzını açma konuşma, bir söz sarfetme, gereksiz atıp tutma, anlamsız ve boş söz söyleme, mesnetsiz kayıtsız kuyutsuz sataşma demiş olursunuz bunu söyleyerek.
.................................................
Açık veriyorsunuz. Değerinizi düşurüyorsunuz. Adam yerine konmuyorsunuz. Sus bari. Laf eme. Ağzını açma ki adam sanılasın adam muamelesi göresin. Adam gibi yaşayasın anlamındadır.
Kemal GÜL
08.01.2021
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.