- 752 Okunma
- 8 Yorum
- 4 Beğeni
Edebiyat Ve Matematik
Edebiyat nedir? Edebiyat yaşamaktır dünü bugünü ve geleceği salt kültür birikimi içinde ki sesi dışa vurma sanatı , her kelime kutsaldır.Peki Matematik nedir? Matematik hayattır doğumdan ölüme kadar aldığın nefesler de dahil olmak üzere saymaktır. Dünyanın her döngüsü geçmişin bugünün ve geleceğin değerler toplamı her rakam yeni bir hesap yeni bir ufuk. Edebiyat ve matematiğin farkı ne ? Fark sıfır çünkü ikisi de ayrılmaz bir bütün. Hani beynin sağ tarafı sözel sol tarafı sayısaldı deniliyor ya ben bu kavrama inanmıyorum en iyi hesabı Divan şairleri yapar mükemmel aruz ve hece ölçüleri hesaplanır her kelime ayrı bir bulmaca gibi çıkar karşına,kelime içlerine saklanmış ne çok sayısal şifre vardır. Ah o şairler nasılda huzur bulurlar o dizelerde, okuyan la ruhları birleşir hemhal olur. Kelimeler yetmez anlatmaya sayılarla şifreler konulur her okuyan ayrı bir şifre ile umudun kapısını açar. Matematik ah o kutsal sayılar en iyi yazarlar aslında matematikçidir. Tıpkı Ömer Hayyam gibi hesaplanır her kelime bir yapboz parçası gibi oturur tam da anlatılmak istenen duygunun üstüne. Kelimeler ve sayılar, dünya ile var oldular sonsuz döngüde ahenkle ebediyen dans edecek ikiside içimizde olay karışık değil çok net. Edebiyat = Matematik karışık olan algılarımız yıkamadığımız tabularımız. Ve öğrenmek için dahi olmak, gerekmez hayatı yaşamak ve okumak yeter.
YORUMLAR
Bahsettiğiniz gibi, aslında iç içe.
Bir kez, şiirde ya da nesirde, bir zamanı belirtirken kullanılan matematik en basiti iken, mesela bir karşıdan karşıya geçişi anlatırken de gizli özne benzeri ''gizli matematik'' vardır. Bir çok betimlemede de ''gizli matematik'' vardır.
Bugün bir psikoloji testi çözdüm, beynimin %60 sol, %40 sağ tarafını kullanıyormuşum. Psikoloji biliminde güvenilir bulduğum bir kurumun testi idi. Açıkçası tam tersini bekliyordum, %60 sağ, %40 sol şeklinde.
İyi akşamlar dilerim.
Yeni bakış acıları sunan yazıları çok seviyorum...yeni derken sizin için bilindik belki ama daha önce bu pencereden bakmak aklıma gelmemişti.. sanırım sözel okuduğum için.. lakin içeriği okuyunca oldukça mantıklı geldiği inkar edemem...
Yorumlarda olduğu gibi illaki farkları vardır ama birbirini kucakladiklari yerlerde çok dediginiz gibi..
Kaleminize sağlık tebrik ederim.
Sağlıcakla kalin
black_sky tarafından 7/28/2020 9:41:31 PM zamanında düzenlenmiştir.
Çok farkı var elbette...
Biri ispattır, bilimdir; diğeri yorumdur, sanattır...
Buna rağmen edebiyatın şiir kısmıyla matematiğin sıkı bir bağı vardır. Bu, sanıldığı gibi Divan edebiyatı ve aruzla sınırlı da değildir.
Tüm dünyada şairlerin matematiksel bir algı yükseklğine sahip oldukları ve dillerine hakimiyette an başarılı edebiyatçılar oldukları bilinir. Bizde yüzyıllardır heceyle - bir süre aruzla - sonra da serbest düzenle şiir yazıldı. Hatta hepsinin bir arada verildiği dönem de vardır.
Cumhuriyetin ilk yıllarında Yahya Kemal gibi ( Ok şiiri dışında bütün şiirlerini aruzla yazdı ) aruz şairleri, Hecenin Beş Şairi grubunun öncülüğü yaptığı, halk ozanlarımızın zaten vermeye devam ettiği, hece şairleri ve Fransız şiirinin etkisiyle verdikleri şiirlere gösterilen tepkiyi grup adı olarak alan GARİP akımının şairleriyle serbest şiir yazdılar.
Bu yapıdaki sanatçıların beyinlerinin sağ ve sol loblarını birbirine yakın etlinlikte kullandığı düşünülür.
Güzel bir fikir fırtınasıydı. Bu sayfanın üyelerine her anlamda hitap eden bu yazının çokça kişi tarfından okunması gerektiğini düşünüyorum.
Kutlarım.
Sevgilerimle...
Serap IRKÖRÜCÜ tarafından 7/8/2020 9:45:40 PM zamanında düzenlenmiştir.