- 720 Okunma
- 3 Yorum
- 1 Beğeni
Poşetsiz Yaşam
Sanırım ömrümün son gününe kadar yazmaktan, konuşmaktan, çaba harcamaktan bıkmayacağım bir konudur doğal yaşam alanlarımız. Ve poşetleri hayatımızdan eksiltmeye başladığımız bir süreçte olmanın sevinciyle; çantama yerleştirdiğim küçük bir alanı kaplayan bez torbayla bu uygulamaya katkı sağlamanın mutluluğunu yaşadığımı belirtmek istiyorum.
Artık alışveriş yaşantımızda yeni dönemde yepyeni uygulama başladı. Poşetleri yasal zorunluluk gereği de olsa hayatımızdan çıkarıyor olmak çok memnuniyet verici bir durum. Şimdilerde herkesin farklı da olsa Türk insanına özgü ilginç çözüm yöntemleri gelişmeye başladı: çantasında taşıdığı bez, naylon torbadan tutunda kimileri biraz abartılı gelse de marketin içine kadar taşıdığı iki tekerlekli el arabasını, hatta sepetini sırtlayıp gidebiliyor alışverişine.
Bu konuyla ilgili şahsen en sevindiğim husus elbette bu atıkların doğaya/ toprağa verdiği zararın giderek azalacak olması. Bu durumu düşünmeden itiraz eden, rahatı bozulanların bu konuyu bir kez daha düşünmelerini tavsiye ediyorum.
Madem çocuklarımıza miras bırakma derdindeyiz ve madem en değerli miras tertemiz bozulmamış bir doğal yaşam alanı bırakmaksa o halde şimdi bir değil yüzlerce kez düşünmeliyiz bu konuyu.
Doğal alanların toprağın kirlenmesi zarar görmesinin bedelini aslında sofralarımıza gelen gıdalar(meyve, sebze, hatta unlu gıdalar) ve diğer besinlerde fazlasıyla görmüyor muyuz? Yediğimiz, içtiğimiz tüm besinlerde çocukluk dönemindeki tatları aramıyor muyuz? Salça tadındaki domatesler, kabuğunu soyar soymaz ruhunuzun derinliklerini besleyen portakal, mandalina eski tadını veriyor mu? Fırınlarda pişen ekmeklerin kokusu evimize kadar gelirdi eskiden kendine çağırırdı adeta. Şimdilerde ister büyük ister küçük kentlerde yaşayın her birimiz o doğal tatların özlemini yaşıyoruz. Çünkü ayrım yapmaksızın bu ülkede yaşayan herkes bilerek/bilmeyerek; yada istemsizce yada istekle bir şekilde doğal alanlara ve toprağa zarar verdi.Piknik alanları, ormanlar, parklar, göller ve denizlerin kirliliği maalesef bizim hesapsızca attığımız çöplerle dolu. Şimdilerde ücretli olduğu için kullanmadığımız o poşetler toprağa değdiği anda, önce içindeki kimyasalları yağmur ve su yoluyla akıtıp, sonra da yüzyıllarca toprakta kalıp yüzyıllar sonra eriyip gittiğini biliyoruz.Buna rağmen birazcık rahatımız kaçınca sesimizi yükseltiyoruz. Doğaya zarar veren o kadar atık var ki saymakla bitiremeyiz. Bu atıkların toprakta/ doğada yok olma sürelerine bakınca aslında yaşadığımız tüm problemler(havanın, suyun toprağın kirlenmesi, sebze ve meyvelerin, diğer besinlerin tatsız olması, sel felaketleri, iklimlerin dengesiz hale gelmesi, kanser vakalarının artması, vücut direncimizin bozukluğu ve diğer sağlık problemleri v.b) doğanın bize bağıra çağıra verdiği cevaptır, tokattır.
İhtiyacımızı karşıladıktan sonra, hiç düşünmeden çöpe attığımız sadece evsel atıkların doğada ki yok olma sürelerine bir bakalım isterseniz :
Cam atıklar 4000 yıl en uzun süreyle tarihi eser gibi doğada kalan atıklardır. Plastik atıklar, en az 1000 yıl gibi bir sürede kaybolur. Ayrıca plastik, çevreye en çok zarar veren atıklardandır. Plastik poşetler, plastik şişeler de doğada geç kaybolur.
Telefon kartları; 1000 yıl
Plastik tabaklar; 500 yıl
Bebek Bezi; 550 yıl
Pet şişeler; 400 yıl
Alüminyum; 100 yıl
Çakmak; 100 yıl
Kutu kola; 10 yıl
Sakız; 5 yıl
Sigara İzmariti; 1 yıl
Gazete; 3 ay
Bütün bu sürelere bakınca, şu çarpıcı durumu görmemek imkansız sanırım: Bizden sonraki nesil olan çocuklarımız, torunlarımız ve hatta onların torunları bizim bıraktığımız atıkları miras gibi görecek ve zararlarını bizden sonrada hissedeceklerdir.
Dolayısiyle, aslında bizden sonraki nesle yaşam alanlarını daraltarak telafisi imkansız miras bırakıyoruz. Aslında o poşetlerle ve atıklarla torunlarımızın sağlığını, istikbalini yani yaşam alanı dünyayı çöpe atıyoruz.
Yarının doğası bugünden yaratılıcaksa çocuklarımızın hatta tüm canlıların geleceğini bugünden ellerimizle kirletip devretmek kabul edilemez büyük yanlıştır. Dostoyevski’nin dediği gibi: Tabiat bir aynadır, hem de aynaların en parlağı. Gelecek nesillere baktıkça mutlu olabilecekleri atalarıyla gurur duyabilecekleri pırıl pırıl aynalar bırakmak umuduyla.
Gülsen Dede- Ocak 2019
YORUMLAR
..GÜLSEN HOCAM İYİ DİYORSUNUZ, DOĞRU DİYORSUNUZ, ÇOK GÜZEL YAZDINIZ. YENİYILDAN BİR GÜN ÖNCE CF'YE ALIŞVERİŞE GİTTİM VE SADECE 2 POŞETLİK EŞYALARIMI ALIP EVE DÖNDÜĞÜMDE, FİŞE BAKTIM. EN ALTINDA AYIPTIR SÖYLEMESİ 2 POŞET FİYATINI DA YAZMIŞLAR. BU UYGULAMA BENİ ÇOK ŞAŞIRTMIŞTI. VE SON 2 HAFTALIK ALIŞVERİŞTE BAŞKA VE 2 AYRI BÜYÜK MARKETLERDE NE ZAMAN ALIŞVERİŞ YAPSAM BANA POŞET LAZIM MI DİYE SORUYORLARDI.
PEKİ AMA SON 2-3 YILDA ARAŞTIRIP BAKTIĞIMDA ORMANLARDA, PARKLARDA, DOĞALAR DA CİDDİ CİDDİ RESMEN BİR SÜRÜ POŞET ARTIKLARIYLA KARŞILAŞMIŞTIM. KENDİ KENDİME SORDUM; NE OLUYOR BU İNSANLARA? NEYİN RAHATLIĞI?
HAYIR, KAMU SPOTLARI İNSANLARI PEK AKILLANDIRMIYOR SANIRIM. BENDE YEŞİLAY BAŞLIĞI VE LOGOSU ALTINDA BU KONUYA YAKIN BİR ŞİİR PAYLAŞMIŞTIM 4-5 AY KADAR ÖNCE. AMA EMİN OLUN HEPİMİZ ÖNCELİKLE YEŞİLAY ADINA UZAKTAN DA OLSA YAKINDAN DA ÇEŞİTLİ VE ÇARPICI MAKALELER ÇIKARIP KAĞIT ÜZERİNDE DAĞITMALIYIZ. SOKAKTA, CADDEDE ŞURDA BURDA DEĞİL, ÖZELLİKLE POŞETLERİN ATILDIĞI YERLERDE. SİZİ TEBRİK EDERİM Kİ HEPİMİZ BİRBİRİMİZİ İKAZ EDEREK BU ÇAĞRIYA KULAK VERMELİYİZ.
SAYGI SELAM İLE
https://www.edebiyatdefteri.com/siir/1183307/yesilay.html
YUKARIDAKİ ŞİİRİMİ OKURSANIZ SEVİNİRİM. TEŞEKKÜRLERİMLE
.kara fırtına. tarafından 1/12/2019 7:54:18 PM zamanında düzenlenmiştir.
Gülsen Dede
Bu guzel yazi icin tesekkurler. Posetle mucadele bir baslangic olmali. Plastik atiklar toplanip tekrar kullanilmali veya enerjiye donusturulmelidir.
Diger yandan Dogaya zarar veren mesela petro kimya urunleri (mazot, kerosin vb) de az kullanilmali. Elektrikli araclarin gelistrilmesi icin devlet tesvik vermeli, bu tur araclarin kullanimi desteklenmeli. En buyuk proje ise tuketicilerin bilinclenip her turlu israftan kacinmasini saglamaktir. Bu sayede dunyaya verdigimiz zarar ancak azaltilabilir.
Duyarliliginiz icin tesekkurler.
Selamlar
Abdullah
Gülsen Dede
Poşetsiz, temiz hayat daha güzel. Temizlik imandandır, Temizlik medeniyettir, Temizlik sağlıktır,
Temizlik tüm canlılar için birinci önceliktir.. Önceliğimizi fark edenlerimizin ömürleri bereketli olsun.. Geleceğini düşünmeyen, bu günden kaybetmiştir..
Yazınızın amacına ulaşmasını içtenlikler temenni ederiz.
Yazılarınız hayırlı, bereketli güzel günlere vesile olsun..