- 749 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
Bir Harften Ne Çıkar
Rahman ve Rahim Allah’ın Adıyla
"Kur’an’ın iniş sürecinde Mukatta’ât (veya fevâtih) adı verilen harflerin yer aldığı ilk sûre Kalem suresidir. Taha ve Yâsin itilaflı olmakla birlikte, 29 surenin başında, harf sayısı itibariyle 1’den 5’liye kadar değişen ve Arap alfabesinin yarısı olan 14 çeşit harften oluşan bu harfler hakkında 40’a yakın görüş vardır"...(1)
Mukaatta’ât harfleri hakkında daha geniş bilgi farklı kaynaklardan elde edilebileceği gibi bunun ilgili internette Prof Dr Mehmet Okuyan’ın Öteki Gündem programında epeyce geniş bilgi veriyor. (2)
Burada benim vurgulayacağım husus surelerin başında yer alan bu harflerin ne kadar muhteşem açılımlara sahip olduğu. Bir düşünsenize hayatımızı inşa ettiğimiz şeyler aslında birbirleriyle bağlanmış olan şeylerin farklı kombinasyonları. Bir dili oluşturan harflerin sayısı sınırlı olduğu halde bu harflerle/seslerle oluşturan manalar sınırsız denebilecek kadar çoktur. İnsan aklı bir yerde durur.
31.Lokman Suresi 27. Ayet bu gerçeği ne kadar güzel ifade ediyor:
Kovulmuş olan şeytanın şerrinden Rahman ve Rahim Allah’a sığınırım
Yeryüzünde bulunan ağaçlar kalem olsa, deniz(ler) de (mürekkep olsa), arkasından yedi deniz (daha gelip) ona yardım etse de (Allâh’ın kelimeleri yazılsa), yine (bunlar tükenir), Allâh’ın kelimeleri tükenmez. Allâh öyle üstündür, öyle hikmet sâhibidir.
Evet bütün mesele bir harf meselesi, bir nokta, bir atom. Ne kadar derine inerseniz inin her şey en küçük parçalardan bir araya gelmiş. İşte şu soru geliyor insanın aklına: Nasıl oluyor da bu kadar küçük parçalar birbiriyle uyumlu bir halde büyük resmin bir parçası oluyor. Evet en küçük parçalar birbirleriyle ahenkli bir birliktelik kurmasaydı nasıl böyle bir kainat meydana gelirdi. İşte dil oluşması da kainattın oluşması gibi çok muhteşem bir birliktelik, bir senfoni. Şurada kendi kadrinci kendi dünyasından yazan arkadaşlar var. Ne kadar karmaşık ya da düzensiz yazarsa yazsın insan yazdığı harfleri, kelimeleri cümlelerin bir araya getirilip bir dünya kurulması. En başta mesele bir harf.
Kur’anı Kerim geçen Mukatta’ât Harflerinin Allah’u Alem verdiği anlamlardan biri de: Ey insan şu kendi başına bir şey ifade etmediği düşündüğü harfler bir araya geldiğinde ne büyük anlam kazanıyor.
Belki bu bile biraz yanlış ifade oluyor. Her harf bile bir şey ifade eder. Hepimiz bildiği her dilin hata insanlığın kullandığı bir işaretler, sembollerin kullanıldığı bir anlam dünyası vardır. Trafik işaretlerin, matematik sembollerine, çeşitli şekillerin ne kadar çok anlam taşır. Hatta bizim kalem, kapı, kağıt diye isim verdiğimiz eşyanın bu isimle anılmasından önce bu kelimelerin birlikteliğinin bir anlamı bizim dünyamızda bir karşılığı yoktu. Şu an insanlığın her gün her an çoğalan bilgi birikimi büyük bir dilin harfleriyle yeni yeni kelimeler oluşturmak yeni anlamlar üretmek değil mi bir bakıma.
Yazımızın başında sorduğumuz "Bir Harften Ne Çıkar" dediğimizde buna Bir Harften Koca Bir Kainat Çıkar" dersek pekte yanlış olmaz.
Allah’a emanet olun.
(1) Hayat Kitabı Kur’an Gerekçeli Meal-Tefsir/68. Kalem Suresi 1. Ayet 1. Not
(2) 06-05-2016 Kur’an’daki Sıra Dışı İfadeler - Prof Dr Mehmet OKUYAN – Öteki Gündem – Habertürk TV
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.