- 1394 Okunma
- 2 Yorum
- 1 Beğeni
TEN RENGİ ÖZLEMEK - E. Gülüş TEKE
………………………………….
‘’Kehaneti yalandı falcı kadınların
Oysa her demir erirdi ateşte
Üç vakte kadar demişti
İhtiyar kadın
Üç vakte kadar
Kaç vakit geçti kim bilir’’
…………………………………….
Ten Rengi Özlemek, E.Gülüş TEKE’nin ilk şiir kitabı.Matbaadan daha yeni çıkmiş,sımsıcak sayfa yaprakları kokan,Nisan 2016 basım tarihli, yetmiş sekiz sayfa , 51 şiirden oluşan Ten Rengi Özlemek ,Kurgu Kültür Merkezi Yayınları’ndan çıkma.
‘’Bir bulut boğuluyor kendi yağmurunda
Yüreğimin kaldırımında ağlıyor bir çocuk
Allı güllü şekerler avutmuyor onu
Kaç iğne deliğinden geçiyor ruhum sıyrılarak
Kendi keşfinde kaybolurken bir seyyah
Ürkek bakışlı güvercinler kanatlanıyor içimde
Uçuk misali bir gülüş sızlıyor dudaklarımda
Günahlarımın küsuratını hesaplarken aklım
Köprülerimi yıkıyor bir zelzele’’ (susmalıydım, s:10)
Kaç iğne deliğinden geçen zırhı delinmiş bir aşk savaşçısının yeni doğmuş çocuğu Ten Rengi Özlemek. Ten Rengi Özlemek , kah hüzünlü ,kah yaramaz, kah içine kapanık, kah uslanmaz ama hep yüreğini içindekileriyle birlikte saklamadan yanında taşıyan açık sözlü bir çocuk, doğruların ve yanlışların zihinde istif edildiği bir medeniyetin çocuğu. Geçmişine de sımsıkı bağlı. Sürekli dipnot tutuyor anılarının altına, sızlasa da parmakları, kırmıyor kalemini hiçbir zaman. Koparmıyor bağını.
‘’Leyla’yı anlatacaktım sana
Mecnun duyuşlu olsaydı kulağın’’ (kendimi anlatacaktım sana, s:21)
mısralarında duyarlı bir şairin/şairenin ,dışa kapalı ve duyarsız bir dünyada ,kalabalıklarda yalnızlaşan insanların vaveylası ,alana söylenecek sözü oluyor.
Ozan Emekçinin Feryad-ı İsyanım’daki,
‘’Cümle cihan, güzellerin yüzlerine ben örsün
Gözlerin balyozu oldu içerimdeki örsün
Ruhumdaki fırtınalar Merih’i usandırdı
Nuh’a haber eyleyin de, gelsin de tufan görsün’’
mısraları kadar çarpıcı,
‘’ bir zerdüşt ateşine eş yangınlar var içimde
ördüğüm duvarda bir musevi ağlıyor
kaç isevi geriliyor zihnimin çarmıhına
anlaşılmayan bir ayet gibi susuyorum
parçalanmış yönlerimi onarayım diyorum
hiç yakışmıyor eskimiş kumaşıma uladığım yamalar
avuçlarımdan hiç semaya yükselmedi dualar’’ (bütün beyazlar kirli,s:29)
mısraların bulunduğu , güçlü şiirlerin içerisinde buluyoruz ansızın kendimizi.
‘’mihrace
Yüreğine tutundum en zayıf halinle
Sancılı ömrünün sabahına yakın bir vakitte
Göğsünü yırtarak
Adımı haykırarak
Doğur beni
Mihrace ‘’ (mihrace,s:33)
Bazense en yalın, en zayıf ,en korunmaya muhtaç haliyle sığınıyor kendi limanına/ şaire.Aşka dair bütün sevişleri ezberletmesini, alevin en tutkulu kızılıyla yıkatmasını istiyor, çölüne yağan ilk yağmurundan.
Bir şair için, İsmet ÖZEL’in,
‘’İçinden şu zalim şüpheyi kaldır
Ya sen gel , ya beni oraya aldır’’
mısraları kadar güçlü bir mısra kurulması istense,
‘’Ya bırak beni, bakıp göremediğin yerde kalayım
Ya da bas sinene , bas da sende can bulayım’’ (azizim,s:39) mısraları kurulabilirdi belki.
Ten Rengi Özlemek,yelpazesi geniş ,duyarlı ve yüreği kavi bir çocuk aynı zamanda. İnsanların insani yanlarının hızlıca tüketildiği, ölümlerin sıradanlaştığı bir dönemde, Muhammet Varol Öztürk’ün, ’’Çocukları Küçük Kurşunlarla mı Vururlar Anne’’ şiirinin tonuyla , toplumsal duyarlılığın yansıtıldığı başarılı şiirlerdeki duyarlılığı aktarıyor bize eşdeğer bir duyarlılıkla:
’’ Küçük harflerle yazsam küçülür mü sorunlarım’’ (kanıyor şiirlerim,s:40),
’’İnsanlar göreceksin
İnsan kılığında gölgesiz’’ (yolcu,s:65)
Ten Rengi Özlemek ,şairenin ilk şiir kitabı olarak ; şiir tarzını tüm şiirlere tam olarak yansıtamamasının , ufak tefek diyebileceğimiz yazım ve imla hatalarının ,(karanlıklar değmiş tenine şiiri-akılın ,s:16),(misal şiiri-tesbihde ,s:43) ,(özlüyorum seni şiiri-çiğerlerimi,s:50),(efkar ceketli yalnızlık şiiri-papuçları,s:57) ;oldukça az olmakla birlikte nesre dönük tarzda yazılan bir şiirin (bitsin bu zulüm,s:34) dışında , şiirlerindeki ses tonu oldukça başarılı olan ,yer yer tarihsel, mitolojik ifade ve olayların da mısra aralarına ustaca monte edildiği başarılı bir çalışma. Noktalama işaretlerinin fazlaca kullanılmadığı şiir kitabında ,bir kaç şiirde de noktalama işaretleri kullanılmasaydı daha bir görsel olurdu.
Başarılı şaire arkadaşımı bizlere okuma keyfi veren şiir kitabı için tebrik ediyorum. Nice güzel doğumlara…
Dipnot: Kitaptaki şiirlerden bazılarının usta şiir yorumcusu Ahmet ORMANCI tarafından seslendirmesinin yapılması da şiirlere ayrı bir güzellik katmıştır.
YORUMLAR
Son derece dikkatli ve yerinde tespitlerle harikulade bir şiir kitabı incelemesi okudun. İnce nüanslarla üzerinde durmuş oldugunuz eleştirisel tutumü da çok beğendim.Oz sesin kisitliligi vermiş olduğunuz örneklerle gerçekten kendini güçlü bir şekilde gösteriyor. Bunun yanı sıra sevgili sairimizin mısra kurmak anlamında katetmis olduğu yol ve değerlendirebilmek yetisi takdire Ş ayan.Hem " ten rengi özlemeği " hem de sayın sairimizın edebi kisiligini bize tanıtan sayın yazarımızı kutluyorum.Sevgili sairimize ilk kitabının açmış olduğu yolda başarılar diliyorum. Nice kitaplara atacağı imzanin eşiği olur inşallah bu değerli çalışma.Selam ve saygılarımla.