- 555 Okunma
- 1 Yorum
- 0 Beğeni
Mektupla Naklen Savaş
Hepimiz biliyoruz; 20.yüzyılın son çeyreğinden sonra dünya yüzünde meydana gelen savaşlar veya çatışmalar canlı kameralar vasıtası ile izleyicilere naklen seyrettirilmektedir. Savaş muhabirleri ellerindeki kameralarla çatışmaların meydana geldiği yerlerde çekim yaparak, canlı yayınlarla bu çekimler, TV kanallarında tüm dünyaya izlettirilmektedir. Açılan bu çığır, belki de geleceğin dünyasında –şayet insanlar savaşlarla geleceğin dünyasını karartmazlarsa- daha yeni icatlarla daha enteresan olayların yaşanmasına sebep olacaktır.
Ancak burada anlatılan bir olay var. Bu olay bize gösteriyor ki, Çanakkale savaşlarında da, cephedeki savaşın dehşeti 15000 kilometre uzaklıktaki asker ailelerine adeta izlettirilmiştir. Elbette o devirde, radyo yaygın değil, televizyon ise hiç bilinmezdi. Geriye mektup kalıyor.
Evet tahmin ettiğiniz gibi mektupla savaş izlettirilmesi... Avustralyalı asker Mc Anulty, 8 Ağustos 1915 tarihinde, ölüm anından saniyeler önce, ailesine mektup yazarak, adeta kendi ölümünü kendi ailesine izlettirmiştir.
Okuyoruz:
“Cuma günü saldırıya geçeceğimiz bildirildi. Türk ateşi çok yoğundu ve etraf cehenneme dönüşmüştü. Ben ve 4 arkadaşım hızla ilerlemiş ve diğerlerinin soluna düşmüştük. Tepemizde Türk şarapnelleri uçuşuyordu. Orada daha fazla kalamazdık, hemen çıkmamız gerekiyordu. Arkadaşlarıma; bu bir intihar, ama deneme atlayışı yapacağım, dedim. Onların da aynı şeyi düşündüklerini ve beni izleyeceklerini biliyordum. Ayaklarımın üzerinde yaylanıp atladım...”
Avustralya Savaş Tarihi yetkilileri, burada biten mektubun altına bir açıklama koymuş. Notta şöyle deniliyordu:
“Asker Mc Anulty’in satırları burada, yarıda kesiliyor. Başka bir şey yazılmamış. Resmi kayıtlar kendisinin, Kanlısırt’ta 7-12 ağustos tarihleri arasında girişilen bir çatışmada yaralandığını ve daha sonra öldüğünü gösteriyor. Cecil Mc Anulty, büyük bir olasılıkla bu satırları yazarken, cümlesini tamamlayamadan ölmüştür. Hatıra defteri arşive, annesi tarafından verilmiştir.”
Naklen savaş izlettirilmesi olayının ilki, herhalde bu olaydır. Zaten biliyoruz ki, Çanakkale savaşlarının en belirgin özelliklerinden birisi, birçok ilklerin bu savaşta yaşanmış olmasıdır.
(Bu gerçek olay Ekrem ŞAMA’nın yazdığı "HİLELERLE ÇANAKKALE" isimli kitaptan alınmıştır.)