- 457 Okunma
- 1 Yorum
- 1 Beğeni
Şiirden Bireye Yolculuk
.
Sanata yeni imkânlar sunan gelenek, hücre yapısı durmaksızın yenilenen şiir macerasının en kıymetli
yapı taşıdır.
Semboller evreni, herhangi bir ayrıntıyı değil, iyi seçilmiş bir parçanın bütünü temsil ettiğinde birleşir.
Formüle edilmiş olana itibar edilmesi, bilginin esasıdır fakat bilgi daima birden fazla uç doğurmaya meyillidir.
İnsan hafıza birikimleri ile övünürken, bilgiye alıştırıla, alıştırıla uyumun gerekliliğini de sorgulamalı.
Hali hazırdaki topluluğun önünde ilerleyen bilgi insanı, aynı topluluk için hitabette zorlanacağından; ’şiir yaz, denize at’’ gibi çok manidar bir yol izleyebilir.
İslam felsefesiyle uğraşanlar ve şarkiyatçılar arasında halen tartışılan ’ Gayb ve şahadet âlemleri ve onu izleyen insan-ı kâmil ’ anlayışı, Anadolu’da ilkin, İbn Arabi ve Mevlana C.Rumi tarafından seslendirilmiş olmasına rağmen H.H Schaeder’ göre ’insan-ı kâmil fikri Maniheizmden başlamaktadır.
İlham, esin ve yahut duyuların kozmopolit duyargaları , sezgi ve akıl edilebilirliğin dışını da uyaracağından varlık ve yokluk ikilemini, gayb ile imanın mukayesesini cesaretle yapar.
Cesaret çağrışımlı bütün çıkışlar birey ve onun sorgulayıcı yapısı gereği sosyal mutluluğun taşıyıcısı erdemliliğin temini şiirin olduğu kadar şiirdeki tefekkürün de öncelenmesini zorunlu kılar.
Örn: Rusya’da İslamı, İsrail’de Budizmi , dikta rejiminde özgürlüğü dillendiren muhalif tutumlar halihazırdaki sosyal yapının estetik eksen üzerinde kurulan alışverişin kısa yollarından biridir.
Sanırım i n s a n odaklı kişisel serüveni ve ‘’şair nedir’’ sorusu ile ilgilenen şairler ve onların
yazdıkları zaman zaman akademik felsefenin yeni boyutlara taşınmasına delil olabilecek denli özel yalın ve dikkate değerdir.
Şiir ve şairlerin kendi dönemlerinde oluşturdukları dönem ve birey analizi toplumun tamamını anlamaktan ziyade kendi içine sıkışan ‘’ şiir çevrelerinin’’ kısır döngüsünden çıkarak
bambaşka bir işleve olanaklar tanıyan ‘’öznel bireyin dışavurumu’’ ile insan nedir sorusuna
verilecek yeni yanıtları hazırlar.
Psikanalist yöntemlerin dışında tutulamayacak Sanat dallarının her birinde izlenmesi mümkün birey ve onun etkileşim evreni , ‘’şiirsel izahı’’ sırf bu bakış açısıyla bile çok daha nitelikli
yerlere taşır.
İnsana ait bütün erdemliliklerin; hassasiyetleri yüksek şairlere çok daha yakın durduğu ve elbette
sıradanın içinden en yalın ve en yüksek vizkozitelere ulaşılabildiği anlamlı bulunabilir.
Çünkü duygu bileşkelerinden elde edilebilen değerlerin altını çizerek kÂmil insanın yahut süzümlenmiş
insan arayışının şekerlikli yolculuğudur şiir...
.