- 1873 Okunma
- 0 Yorum
- 0 Beğeni
İpek böceği….
Kadınlar doğaları gereği takıp takıştırmak,giyinip kuşanmak isterler, en güzel giysileri en havalı kıyafetleri imkânları dâhilinde almak isterler. Maddi durumu iyi olanlar en iyisini kürkünü, ipeğini giymek havalı olmak ister.
Bu kıyafetlerin arasında en pahalı ve havalı olanı da ipek elbiselerdir. İpek elbiselik kumaşlar ipekten ipekte ipek böceğinin kendisi için ördüğü ipek kozasından elde edilir.
İpek böceği denilince hemen herkes bilir bir tırtıldır.
Ancak bu tırtılların nasıl yetiştirildiğini ve ipeğin nasıl hangi şartlar altında çıkarıldığını çok az kişi bilir.
İpek böceği sonradan evrim geçirerek kelebeğe dönüşen nadide bir canlıdır. Kelebekler yumurtalarını bıraktıktan bir müddet sonra yumurtadan çıkan çok küçük tırtıl çok fazla dut ağacı yaprağı tüketerek çok hızlı bir biçimde büyür bu büyüme belli bir evreye kadar devam eder. Bundan sonra tırtıl evrim geçirip kelebeğe dönüşmek için kendini bir ağaç dalına sabitler ve kendi vücudundan salgıladığı bir iplikle kendi etrafında dıştan içe doğru bir koza örerek kendini bu kozanın içine hapseder.
Tırtılken o kadar çok beslemiş ve gıda birikimi yapmış olur ki hem hiç beslenme ihtiyacı duymaz hem de evrim geçirerek sürünen bir canlıdan uçan bir varlığa kelebeğe dönüşür.
Lakin insan zekâsı ipeği keşfedince doğal olan ipek böceği yaşamı ticari bir nesneye dönüştürülür ve ipek böceği üretimi ortaya çıkar. Buraya kadar tamam, tamamda sonrası biraz hüzünlü. Koza örer dedik ya işte işin acıklı yanı da burası, yaptığı kozayı zamanı gelince delip dışarı çıkacak ama çıkarken ipliği de kesecektir, kesilmiş koza hiçbir işe yaramaz .Böcek kozayı kesmeden hemen önce ipliği çıkarmak gerekir ve tırtılın özene bezene ördüğü kozası ona mezar olur ne yazık ki.İplik kozası bir işleme tabi tutulur, toplanan ipek kozaları boğma diye tabir edilen bir yöntemle çok acımasızca yapılır. Böcekleri kaynar su buharında boğarak öldürürler daha sonra kaynayan suda iplikler kozadan sökülür..
Dünyanın en sağlam ipliği ve bu iplikten yapılan en güzel ipek kumaşlar. Belki bunlara karşı olmaya bilirdim, ipliği bu şekilde elde edilmese.Tamam her güzelliğin bir bedeli olmalı ama bu bedeli bu zavallı hayvancıklar ödememeli.
Kalın sağlıcakla.
Talip ACILIOĞLU
YORUMLAR
Henüz yorum yapılmamış.