Âşkım Âlâdır Fârzet (Triyole şiir)Şiirin hikayesini görmek için tıklayın TRİYOLE:
Toplam on mısralık bir şiirdir. Anlam olarak çok güçlü, ancak aralarında kafiye bağı bulunmayan iki mısralık bir beyit ile başlar. Sonra aralarında kafiyeli üç mısra yazılır, başlangıç beytinin ilk mısrası hiç değiştirilmeden bu üç mısranın sonuna aktarılarak; giriş beytinden sonra gelen ilk dörtlük elde edilmiş olur. İlk dörtlüğün bütün mısraları bir biriyle olduğu gibi, giriş beytinin ilk mısrası ile kafiyeli olmak zorundadır. İkinci dörtlük de ilk beytin ikinci mısrası üzerine kurulur ve dörtlüğün bütün mısraları bir biri ile kafiyeli olur. Dikkat edilirse giriş beytinin ilk mısrası birinci dörtlüğün sonuna, ikinci mısrası ise ikinci dörtlüğün sonuna HİÇ DEĞİŞTİRİLMEDEN aktarılmaktadır. Şiirin bütünlüğü bu giriş beyitinin mısraları ile korunmaktadır. Bu açıklamalardan anlaşılacağı gibi şiiri kafiye düzeni: AB, aaaA, bbbB. Şeklinde olur. Büyük harfler ile yazılan kafiye düzeni mısranın hiç değiştirilmediğini anlatmak içindir. Triyole, Servet-i Fûnun ve Fecr-i Âti şairleri döneminde sevilerek kullanılmıştır. Günümüz şairlerince de hâlâ sevilen, duygu ve düşüncenin etkili bir şekilde ifade edilmesine imkan veren bir nazım türüdür. Triyole yazarken dikkat edilecek en önemli husus: Giriş beyti ile dörtlüklerin arasındaki anlam bütünlüğünün korunmasıdır. Nigâr Bedirhân(Yegânem)
.....
Andelibin zikrisin hep konduğu güldalım, Vuslatım ol Gültanem, âşkım âlâdır fârzet! ... Çeşm-i hoş nigâhıyla, revân eder edâlım; Hâbs-i dümû ederken, mâşuğuna sevdâlım! Ey mâhbube büstandan, seherde es şimâlım; Andelibin zikrisin,hep konduğu güldalım! ... Hârsa kalbin sönmeden, yakarken intizâret; Gülcemâlin kalbimde, baştacım ey yâr ârzet! Sabahât-ı simândır, âşkını itirâfet; Vuslatım ol Gültanem, âşkım âlâdır fârzet! ... Nigâr Bedirhân(Yegânem) |
taşlı yollar yol eyledim kanı revan hep gelenim
nacizane ellerine saglık kutlarım sizi usta kalem