Tanıtım Yazısı
Sokrates`in Savunması
Kriton
Phaidon
Kharmides
Lysis
Euthyphron
Meneksenos
Küçük Hippias
Menon
Birinci Alkibiades
İkinci Alkibiades
Devlet
Platon`dan önceki dünya görüşleri soylemenin çerçevesi içinde yer alıyordu. Kendi kendine yeten ve içine kapanık olan bu söyleme, kökü bakımından, dini vahiyden ya da kehanetten farklı değildi. Belli bir şey değil de bir başka şeyi niçin ileri sürdüğünü meşrulaştıramayan bu söylemenin yetersizliğini çok iyi kavrayan Platon, düşüncenin taşıyıcısı olarak başka bir açıklama ve deme biçimi bulmak zorundaydı. Bu biçim ise kendini haklı çıkarabilen yani meşrulaştırabilen bir biçim olmalıydı. Bundan otürü, Platon, felsefi düşüncesini iletmenin aracı olarak söylemeyi değil diyaloğu yani karşılıklı konuşmayı seçti. Divalogda iki soyleme, iki fikir ya da kanı, iki tutku karşı karşıya gelir. İki kişinin karşılıklı konuşmasından üçüncü ve çok daha yiüksek bir gerçek ortaya çıkar. Bu gerçek, diyalektik aracılığıyla varılan ve iki kişi için de geçerli olan bir düşüncedir. Yani akıl üzerinde temellenen, onun tarafından meşrulaştırılan ve böylece herkes için zorunlu olarak geçerlilik niteliğini kazanan, evrenselleşen bir düşüncedir; baska bir deyişle hakikattir. İşte Platon`un göz önünde tuttuğu temel amaç, bütün felsefeler ve bilimlerin varmak istediği bu rasyonelliktir ve filozofun, sadece tarih sayfalannda kalan bir merak konusu olmaktan çıkıp, günümüzde yaşayan canlı ve etkileyici bir düşünür olmasına yol açan neden de budur.
Selahattin HİLAV
Kriton
Phaidon
Kharmides
Lysis
Euthyphron
Meneksenos
Küçük Hippias
Menon
Birinci Alkibiades
İkinci Alkibiades
Devlet
Platon`dan önceki dünya görüşleri soylemenin çerçevesi içinde yer alıyordu. Kendi kendine yeten ve içine kapanık olan bu söyleme, kökü bakımından, dini vahiyden ya da kehanetten farklı değildi. Belli bir şey değil de bir başka şeyi niçin ileri sürdüğünü meşrulaştıramayan bu söylemenin yetersizliğini çok iyi kavrayan Platon, düşüncenin taşıyıcısı olarak başka bir açıklama ve deme biçimi bulmak zorundaydı. Bu biçim ise kendini haklı çıkarabilen yani meşrulaştırabilen bir biçim olmalıydı. Bundan otürü, Platon, felsefi düşüncesini iletmenin aracı olarak söylemeyi değil diyaloğu yani karşılıklı konuşmayı seçti. Divalogda iki soyleme, iki fikir ya da kanı, iki tutku karşı karşıya gelir. İki kişinin karşılıklı konuşmasından üçüncü ve çok daha yiüksek bir gerçek ortaya çıkar. Bu gerçek, diyalektik aracılığıyla varılan ve iki kişi için de geçerli olan bir düşüncedir. Yani akıl üzerinde temellenen, onun tarafından meşrulaştırılan ve böylece herkes için zorunlu olarak geçerlilik niteliğini kazanan, evrenselleşen bir düşüncedir; baska bir deyişle hakikattir. İşte Platon`un göz önünde tuttuğu temel amaç, bütün felsefeler ve bilimlerin varmak istediği bu rasyonelliktir ve filozofun, sadece tarih sayfalannda kalan bir merak konusu olmaktan çıkıp, günümüzde yaşayan canlı ve etkileyici bir düşünür olmasına yol açan neden de budur.
Selahattin HİLAV
daha fazla
Yazar: Platon
Yayınevi: Eos Yayınevi
ISBN: 9789944094610
Sayfa: 735s.
Boyut: 15,5 x 23 cm
Kapak:
Tarih: 2008
Kağıt Tipi:
İncelemeler ve Yorumlar
15,5 x 23 cm kitabı hakkında sen ne düşünüyorsun?